Sunday, August 1, 2010

PEMBETULAN ( 5 orientasi pemasaran )

konsep pengeluaran
  • andaian : pengguna lebih suka membeli barangan yang murah.
  • limitasi : kurang bersesuaian pada zaman moden sebab menekankan kepada aspek pengeluaran dan agihan bukan kepada keperluan (needs)

konsep keluaran (produk)

  • andaian : pengguna minat kepada keluaran berkualiti yang tinggi ada prestasi yang baik.
  • limitasi : tidak bersesuaian pada segmen pasaran tertentu dimana boleh menghasilkan "miopia pasaran" sebab ia menekankan kepada output dan bukan apa yang dikehendaki oleh pengguna.

konsep jualan

  • andaian : cuba menjual sebanyak mungkin output yang dihasilkan dengan cara promosi guna media.
  • limitasi : pengguna harus dipujuk buat pembelian dan adakan aktiviti jualan dan alat promosi yang agresif. seperti ; insurans.
  • kelemahan : dari sudut perhubungan dengan pelanggan tiada idea, pelanggan akan lari.

konsep pemasaran

  • kunci ke arah pencapaian matlamat organisasi adalah merangkumi usaha yang efektif yang melebihi pesaing dalam mengintegrasikan aktiviti.

konsep kemasyarakatan

  • menjaga hal ehwal kebajikan pengguna dan masyarakat untuk jangka panjang.

No comments:

Post a Comment