- andaian : pengguna lebih suka membeli barangan yang murah.
- limitasi : kurang bersesuaian pada zaman moden sebab menekankan kepada aspek pengeluaran dan agihan bukan kepada keperluan (needs)
konsep keluaran (produk)
- andaian : pengguna minat kepada keluaran berkualiti yang tinggi ada prestasi yang baik.
- limitasi : tidak bersesuaian pada segmen pasaran tertentu dimana boleh menghasilkan "miopia pasaran" sebab ia menekankan kepada output dan bukan apa yang dikehendaki oleh pengguna.
konsep jualan
- andaian : cuba menjual sebanyak mungkin output yang dihasilkan dengan cara promosi guna media.
- limitasi : pengguna harus dipujuk buat pembelian dan adakan aktiviti jualan dan alat promosi yang agresif. seperti ; insurans.
- kelemahan : dari sudut perhubungan dengan pelanggan tiada idea, pelanggan akan lari.
konsep pemasaran
- kunci ke arah pencapaian matlamat organisasi adalah merangkumi usaha yang efektif yang melebihi pesaing dalam mengintegrasikan aktiviti.
konsep kemasyarakatan
- menjaga hal ehwal kebajikan pengguna dan masyarakat untuk jangka panjang.
No comments:
Post a Comment