1. pemasaran berkonsepkan pengeluaran (production)
- ialah menentukan kepada sesiapa sahaja target pemasaran tersebut.
2. pemasaran berkonsepkan keluaran (product)
- ialah harga yang ditawarkan dalam memasarkan produk, pelanggan ingin melihat sendiri barangan yang dikeluarkan oleh syarikat
3. pemasaran berkonsepkan jualan (selling)
- ialah barangan yang dijual atau didagangkan secara terus kepada pelanggan.
4. pemasaran berkonsepkan pemasaran (marketing)
- memenuhi permintaan orang ramai melalui perancangan perkhidmatan sokongan dan pembelian perkhidmatan
5. pemasaran berkonsepkan sosial (societal)
- ialah fungsi sosial dan pentadbiran yang bertujuan untuk mencipta, mengembangkan dan menekalkan pelanggan dalam suatu aktiviti ekonomi atau pertukaran barang dan perkhidmatan. ia menyasarkan untuk mengenali dan memenuhi kehendak pelanggan di dalam mengekalkan keuntungan aktiviti yang dijalankan.
No comments:
Post a Comment